I midten af 2008 blev der åbnet for en ny natur oplevelse, som hedder "Sapadere Kanyon". Det er et fantastisk stykke kløft som har været godt gemt fra omverdenen og som kun nogle få lokale har kendt til. Da det kom Alanya's guvenør Hulusin Dogan for øre, besluttede han, at sætte Sapadere på kortet. Der blev bygget en 530 meter lang sti (gangbro) der snor sig ind i denne kløft af brusende vand og små vanfald. Det er absolut et besøg værd, et køligt indslag på en ellers meget varm dag i Tyrkiet.
Kørselvejledning: Kør fra Alanya mod Gazipasa, efter ca. 30 km. drejes til venstre mod Demirtas, følg vejen og skiltene til Sapadere Köy og Kanyon.

Views: 19

Vedhæftede

Besvar Dette

Svar til dette indlæg

Det lyder som en dejlig tur, den skal vi prøve i løbet af sommeren, når varmegraderne bliver højere end vikingehuden kan tåle. Tusind tak for et godt tur-forslag.
Er der andre, som har nogle særlige steder, de kan anbefale. Gerne lidt væk fra turist-mængderne?
Jeg kan kun bakke op om denne udflugt. Jeg var så heldig at blive inviteret med på sådan en tur af en lokal tømrer fra Oba, som havde lavet nogle skabe til vores lejlighed. Han fortalte om hele området, som han var opvokset i som barn. Vi havde en rigtig god dag.
Helt enig
Var derude i uge 23, og det er en skøn tur.
Lidt svær at finde, men prøv følgende beskrivelse.
Fra Alanya køres mod Mersin ca. 20 km. Der kommer et skit til venstre mod Dermitas, og nedenunder er et skilt mod Sapadere. Der står god nok 15 km og der er 22. Der er skilte hele vejen, men de sidste 3 km er jordvej.
Pragtfuld Canyon, og de meget friske kan tage badetøj med da der flere steder er mulighed for at gå ned i et "badekar"
Husk også at nyde udsigten når i kører tilbage
Når man så kommer tilbage til hovedvejen kan man køre til venstre og efter et par kilometer kommer der en stor restaurant/campingområde m.m. helt ned til vandet. Det hedder Roca.
De har pragtfuld fisk og mulighed for at sidde næsten i vandkanten. Her er også bademuligheder på starnden.
En rigtig god eftermiddagstur med aftensmad. Kan anbefales.
Se billeder....
Hilsen
Henrik Glistrup
Vedhæftede
Det ser rigtig godt ud.
Jeg går ikke ud fra at der er offentlig transport ( bus ) derud fra Alanya ?

Vi prøvede sidst bus til Dim Cay, og det er jo en lille udflugt i sig selv , frem for altid at tage bilen.

Mvh

Jesper
det ser vel nok dejligt ud.
jeg er sikker på,at der er flere andre,spændende steder,nær ved alanya. fortæl fortæl.

dette forum,er alletiders,for os ,,der er blevet snydt,og kommet godt igennem det,og har lært at kende,tyrkerne,på godt og ondt, mest godt. det er nogle venlige mennesker,der er stolte af deres land,og med rette.
god sommer,
med venlig hilsen leif lønum
1000 tak for det skal prøves
hejsa, jeg har været der på jeepsafari til Sapadere kanyon. købte turen over for restaurant norden, det var en super dejlig tur som stærkt kan anbefales. guiden talte både engelsk og tysk, og der var masser af tid til at se de forskællige ting
Så er vi hjemme igen efter en dejlig tur til Sapadere. Vi tog turen derud i en taxi, chaufføren var selv fra en af de små landsbyer i området, så vi fik mange sjove historier om livet i bjergene. Det var skønt at dyppe sig i det MEGET kolde vand (der er tre steder med trapper ned i vandet).
En rigtig skøn naturoplevelse, dog skal man være opmærksom på at turen går let opad, så gangbeværede eller folk med dårlig ryg bør være forberedt på lidt af en udfordring.
Tak for tippet.

Reply to Discussion

RSS

Link til slagter, i Alanya, der har svinekød

© 2012   Created by mitanatolia.dk.

Logoer  |  Rapporter et emne  |  Terms of Service